Wat is er nodig voor een gezonde haarverzorging?

Het haar is een belangrijke indicatie van een gezonde uitstraling. Wanneer uw haar er glanzend en vol uitziet zegt dat ook iets over uw lichamelijk welzijn: het is één van de gemakkelijkste manieren om er jonger uit te zien. Men zegt niet voor niets “Als je haar maar goed zit”.

Niet alleen de behandeling van het haar zelf is belangrijk voor gezond haar. Voeding, vitamines en mineralen spelen ook een rol om een kapsel er goed uit te laten zien.

Haar dat zich buiten de hoofdhuid bevindt heeft geen levende binding met het lichaam. Het bestaat uit afgestoven en verhoornde cellen en staat niet in verbinding met het lichaam. Het haar kan met speciale middelen zijn elasticiteit behouden.

Zelfs kan in sommige gevallen, door middel van speciale huidlotions die zich via de poriën het haarkanaal binnendringen, het haar positief van buitenaf beïnvloed worden.

Belangrijker is een gevarieerde vitamine- en mineraalrijke voeding. Deze bouwstoffen worden door het bloed naar de haarwortels vervoerd.

Hieronder een aantal vitaminen en mineralen die invloed kunnen hebben op een gezonde haargroei van binnen uit.

Vitamine A.

Bevordert de celbouw van de huid en het haar.

Caroteen is een pro-vitamine A; het lichaam zet caroteen om in vitamine A. Caroteen vinden we o.a. in peentjes, rozenbottels, vis, melkproducten, tomaten, spinazie en sinaasappels.

Vitamine B-groep.

Vitamines van deze groep zijn zogenaamde bio-katalysatoren, d.w.z. ze zorgen ervoor dat de cel zich kan ontwikkelen c.q. functioneren. De volgende vitamines uit deze groep zijn voor het haar en de huid van belang:

Vitamine C (Ascorbinezuur).

Gaat vet haar tegen en maakt het bindweefsel sterker. Bevindt zich in citrusvruchten en vrijwel alle verse vruchten en groenten.

Deze vitamine zorgt ervoor dat het ijzer in de voeding kan binden met het bloed. IJzer zorgt voor zuurstofopname.

Vitamine D.

Tegen haaruitval, tegen te sterk transpireren van voorhoofd en hoofdhuid. Aanwezig in vis, lever, cacao, paddestoelen, dierlijke vetten en melkproducten. Per dag nodig: 600 I.E.

Vitamine E.

Tegen jeukende hoofdhuid. Aanwezig in eieren, granen, rijst, vlees, volkorenmeel. Dagelijkse hoeveelheid: 25 mg.

Vitamine F.

Tegen bros en splijtend haar, roos en haaruitval. Te vinden als onverzadigd vetzuur in plantaardige olie en margarine.

Mineralen.

Kalium en natrium regelen de waterhuishouding van de huid en zorgen voor sterk bindweefsel. Kalium en natrium komen voor in de meeste voedingsstoffen samen voor. Natrium komt voor in keukenzout. Calcium voorkomt huidontstekingen en brekend haar. Zwavel verstevigt het haar en de nagels.

Spoorelementen

De meeste spoorelementen komen voldoende voor in het dagelijks voedsel. IJzer is van belang bij het tegengaan van bloedarmoede, slechte stofwisseling en slecht groeiend haar.

Jodium, Koper en Kobalt zorgen voor voldoende keratineproductie. Keratine is de hoornstof waaruit haren en nagels worden opgebouwd.

Zink voorkomt haaruitval en huidziektes.

Silicium is nodig bij een slechte algemene conditie van haar en huid.

Nog wat verzorgingstips

Hoofdhuidmassage

  • Werkt ontspannend.
  • Kan de haargroei bevorderen (maar geen haaruitval bestrijden).
  • Als voorbereiding voor een haartransplantatie. Kan zorgen voor een beter resultaat.
  • Betere toevoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen in het bloed.
  • Voor verwijdering van dode huidcellen.

Droog haar

  • Zorgt voor een zochtige omgeving (waterreservoirs aan de cv).
  • Gebruik shampoo tegen droog haar.
  • Gebruik tegen conditioners na het wassen.
  • Laat het haar eens vanzelf vet worden en was het dan met milde shampoo.

Vet haar

  • Gebruik “iedere dag” shampoo.
  • Gebruik een speciale shampoo tegen vet haar.
  • Was het haar bij de dagelijkse wasbeurt 1 maal in plaats van 2 maal.
  • Was het haar alleen 2 maal als het bij de de eerste maal nog niet schuimt.

Statisch haar

  • Gebruik geen metalen kammer of borstels. Hout of kunstof is beter.
  • Even wat haarlak over het haar en direct doorkammen. Opgelost.
  • Gebruik een milde shampoo.
  • Geen (te) warmte föhn gebruiken.

Dof haar

  • Gebruik een speciale glansspray of gel.
  • Laat het haar eens vanzelf vet worden en was het dan met milde shampoo.

 

Leave a Comment: